Cleon MMX - nový model firmy Elcon Models

02.08.2010 07:44

Když jsem brouzdal na internetu a hledal novinky ve světě velkých měřítek, tak jsem si nemohl nevšimnout nového modelu firmy ELCON Models. Podvozky Cleon se na našich tratích objevují od roku 2008. Jedná se o čistokrevné závodní speciály, určené pro piloty se zkušeností. Pro neznalé nebo oživení paměti. Mistr ČR 2009 Large Scale Petr Hartman vyhrál titul právě na podvozku Cleon 2008. Stejný model mi leží v dílně takže docela znám slabá místa podvozku a neodolal jsem nabídce výrobce na prohlídku 3Dmodelu. Hledání zásadních rozdílů bylo rychlé. Po odstrojení všeho, co zavazí ve výhledu, jsem se dostal i na detaily. Pokusím se zde odhalit všechny změny odhalit.

Začněme tedy od přední části. Horní ramena přední nápravy doznala možná kosmetickou, možná pevnostní změnu. Určitě oblouk v novém provedení horního ramene je pevnější než původní tvar. Podstatně je přepracováno spodní rameno s důrazem na zvýšení pevnosti v přední části na nárazové hraně. Zásadní změnu geometrie nebo jejího nastavení jsem nenašel. Určitou evolucí prošel i tvar domků ložisek nápravy.

Foto 1 přední náprava

Zásadní změna nastala kousek dále dozadu. Dvoutlumičový servo saver, typický pro tento model, byl nahrazen pružinovým na jedné otočné ose. Osy řízení a další páky byly zachovány. Horní plato z karbonu bylo nahrazeno dvěma segmenty, které odstranily nedostatek prvního modelu. Deska se v přední části uvolnila a boční příhradový rám nenavazovala pevnostně na přední klec uchycení ramen. Tím nebylo dosaženo požadované tuhosti chassis. Nová dvoudílná konstrukce je k přední části sešroubována čtyřmi šrouby na každé straně. Tím bude karbonová deska plnit účel zajišťující podélnou tuhost při zachování příčné skrutnosti. Změnou desky došlo i ke změně uchycení serva řízení a plynu. Nové stojánky jsou šroubovány přímo na chassis. Na řízení je podle děr počítáno i s osazením dvěma servy.

Foto 2 servosaver

Každému majiteli tohoto modelu se vybaví určitě obrovské problémy s nádrží. Její pevnost nebo spíše nepevnost byla přímo děsivá a přepad benzínu ve spojení s tlakováním nádrže byl podél trati hlavně cítit. Ani evo II nádrže nebylo zcela dobré, takže zde nastupovala modelářská improvizace. Nový tvar na modelu MMX je určitým příslibem na dobré odvětráná a pevnost. Určitě potěšitelné je, že výrobce pamatoval i na umístění elektroniky. U modelu 2008 tato krabička absentovala, stejně jako držák akupacku. O vhodnost nového umístění si dovolím polemizovat. S ohledem na těžiště auta dobré, ovšem teplý motor a koleno výfuku nebudou to pravé. Baterie mají obecně spíše rády větrání a chlad.

Foto 3 nádrž

Když jsem prohlížel konstrukci nádrže, tak mne zaujala dvě táhla nad nádrží. Model 2008 měl ovládání málo účinné mechanické brzdy lanovodem. Na modelu MMX je umístění brzdících segmentů na novém místě. Z osy diferenciálu byla přemístěna do dříve volného prostoru za spojku. Zda se zvýší účinnost se teprve uvidí. Její přemístění bylo zřejmě v důsledku předělání cele koncepce prostoru za motorem, kde se posunuly osy hřídelí.


Foto 4 brzda

Prostřední osa je posunuta směrem nahoru a tím bylo umožněno posunutí motoru dozadu. Většina pilotů se snaží své modely odlehčit, jen model Cleon 2008 byl paradoxně ke zlepšení jízdních vlastností dovažován na zadní nápravě. Posunutím motoru a celé váhy třeba i baterkami dozadu určitě jízdní vlastnosti zlepší. Celé uchycení diferenciálu je přepracováno a koncepce je zcela změněna. Šikmé dělení, které na starém modelu umožňovalo bleskovou výměnu diferenciálu zde není. ELCON Models zřejmě pojal k tomuto ústrojí větší důvěru.


Foto 5 zadní převod

Úplně nakonec je zadní náprava. Již na obrázku převodů je patrný vpravo sloupec děr. Horní část zadní nápravy tak dostala nový stavitelný prvek, kterým lze ve velmi širokém rozpětí nastavit progres odklonů zadních kol při propružení. K tomu musel být upraven i domek ložisek náboje kola. Otázkou zvyku jsou spodní ramena. Ta mají stejně jako u modelu 2008 z výroby nastavený úhel sbíhavosti a změna je možná pouze jejich výměnou. Na jednu stranu je tím zaručena souměrnost a přesnost nastavení, na druhou stranu je změna nastavení poměrně složitá a finančně náročná.


Foto 6 zadní ramena

Podrobná prohlídka mi určitě naznačila snahu firmy ELCON Models poslouchat piloty a reagovat na nedostatky předchozích modelů. Pokud shrnu nešvary předchozího modelu tak MMX nabízí snahu o jejich řešení.


Foto 7 Cleon MMX

Problém od prvopočátku byla palivová nádrž. Nový model nádrže vypadá robustně a odvětrání přes ventilek ve víčku je osvědčený princip. Karbonová deska, který tvořila horní plato se na jednošroubém uchycení v přední části uvolnila a neplnila funkci pevnostního dílu. Nové provedení má hned 4 upevňovací šrouby. Tím pádem i výměna vadného serva nepotřebuje demontáž celého plata a je jednoduchá. Ovládání brzdy lanovodem bylo efektní leč nepraktické. Lanovod byl na starém modelu složitě veden za motor a i když byl nahrazen provedením s teflonovým obalem a vložkou, tak zrovna servu jeho činnost neulehčoval a mechanická brzda ztrácela na účinnosti. Zda to bylo lanovodem nebo konstrukcí je těžké odhadnout. Nové řešení slibuje posun k lepšímu. Umístění napájecích baterií nebo elektroniky bylo ponecháno na modelu 2008 na rukodělné zručnosti pilota. Originální určitě vodotěsná krabička a držák akupacku potěší. Asi největší změnou je posun těžiště směrem dozadu. Z 3D modelu není možné odhalit jak zásadně se váha přesunula. Určitě ale byl tento nedostatek konstrukčně řešen.

Jsou ale i díly, které nebylo možné prohlédnou na modelu a i tak doznaly změnu. Ozubená kola diferenciálu změnila šikmý zub za rovný. Boční kryty navazující na chassis, které měl model 2008 z polykarbonátu jsou nahrazeny plastovými už od konce roku 2009. Velkou neznámou zůstává tvar karoserie. Na tento detail si budeme muset počkat na první prodaný kus. Nakonec bych chtěl firmu ELCON Models pochválit za vcelku průkopnické představení nového modelu v 3D konstrukčním programu, který dokáže model očima ohmatat do posledního detailu. Podrobný popis jednotlivých dílů by zabral několik čísel časopisu ale i tak doufám, že stručný souhrn změn přinese obrázek novinky ještě před její koupí.


Foto 8 Cleon 2008

http://www.elcon-models.com/aboutelcon/contactus/closerlook